Opleidingen

Het Instituut voor Interventiekunde is een opleidingsinstituut voor coaches, facilitatoren, adviseurs en leidinggevenden die willen begrijpen wat er gebeurt wanneer mensen samenwerken . En die met dat begrijpen invloed willen hebben door de constructieve krachten in individuen, teams en organisaties te versterken.

Het Instituut voor Interventiekunde onderscheidt zich door een aanpak waarin theorie en praktijk hand in hand gaan: we kunnen zaken gemakkelijker beïnvloeden wanneer we ze beter begrijpen en we begrijpen dingen beter naarmate we er meer in slagen ze te beïnvloeden.

Hier vind je een overzicht van al onze opleidingen met alle informatie die je nodig hebt om een keuze te maken. Als je hulp wil bij deze keuze kun je advies vragen. Dan gaan we graag met je in gesprek!

Interventiekunde
Een tweejarige postmasteropleiding voor interventiekundigen die werken als trainer, teamcoach, organisatiecoach, adviseur of leidinggevende. De opleiding overbrugt de academische theorie en de praktijk van interventiekunde (training, teamontwikkeling, coaching, advisering, organisatieontwikkeling, organisatieverandering). Met deze opleiding heb je een degelijke basis als interventiekundige in verschillende rollen. Deze postmasteropleiding is in 2016 als post-WO opleiding geaccrediteerd door het CPION. Hiermee is de postmasteropleiding de enige in Nederland die door een onafhankelijke organisatie is geaccrediteerd op WO-niveau.
Postmasteropleiding Interventiekunde
  • aantal dagen: 44 dagen en 16 avondworkshops
  • duur van de opleiding: 2 jaar
  • doelgroep: Professionals en leidinggevenden die interventiekundig willen denken en handelen

Deze unieke leergang is een intensieve opleiding waarin een stevige theoretische basis wordt gelegd en deelnemers praktijkervaring opdoen met echte klanten.

Appreciative Inquiry
Appreciative Inquiry (A.I.) – waarderend interveniëren – is een manier van kijken en doen. Het is een buitengewoon krachtig instrument om positieve verandering te genereren. Vanuit “wat leven geeft” aan een organisatie, team of individu en vanuit wat al werkte in het verleden. De waarderende benadering helpt individuen, groepen en organisaties om op een prettige manier productief te worden. In coaching, tijdens trainingen en bij organisatie-ontwikkeling zorgt A.I. voor een helder proces dat gebaseerd is op een aantal praktische en zorgvuldige principes.
Inleiding Appreciative Inquiry
  • aantal dagen: 3
  • duur van de opleiding: 1 maand
  • doelgroep: Facilitatoren, adviseurs, coaches, leidinggevenden

Een korte cursus waarin de basisprincipes van Appreciative Inquiry via ervaringsleren worden overgebracht.

Leergang Appreciative Inquiry
  • aantal dagen: 12
  • duur van de opleiding: 9 maanden
  • doelgroep: Facilitatoren, adviseurs, coaches, leidinggevenden

Je trekt bijna een jaar met elkaar op om Appreciative Inquiry te doorleven. Er is veel aandacht voor het groepsproces en voor het toepassen in de eigen praktijk.

Maatwerk
Als leidinggevende heb je af en toe behoefte om je kennis en vaardigheden weer aan te scherpen. Je wilt een beter begrip krijgen van je eigen stijl en effectiviteit. Leren hoe je evidence-based methoden en modellen in je eigen praktijk kan inzetten onder begeleiding van een team van zeer ervaren docenten en coaches. Oefenen met mensen die net zo nieuwsgierig zijn als jijzelf. Het kan ook zijn dat je jouw focus wilt aanscherpen: wat doet er echt toe en welke volgende stap past in jouw ontwikkeling. De maatwerkprogramma’s zijn gericht op: waarderend onderzoeken, interventiekunde, groeps- en teamontwikkeling en procesbegeleiding.
De interventiekundige manager
  • aantal dagen: 12 dagen, inclusief overnachting
  • duur van de opleiding: 1 jaar
  • doelgroep: Senior managers

Een pilot-leergang voor maximaal 8 managers om te leren kijken, denken en handelen vanuit interventiekundig perspectief. Heb daarmee zelf de regie over de ontwikkeling van je mensen, je teams en/of afdelingen, en je organisatie!

Leergang Waarderend Interveniëren
  • aantal dagen: 7
  • duur van de opleiding: 7 maanden
  • doelgroep: Professionals en leidinggevenden die actief bezig zijn met Appreciative Inquiry in hun eigen organisatie

Een (deels online) leertraject rondom jouw eigen casuïstiek.