Macht en politiek handelen in organisaties staan in een kwaad daglicht bij velen. Willem de Wijs biedt een ander perspectief: de noodzaak, het nut en het plezier van hiërarchie/macht en politiek handelen. … [Lees meer...] overAvondcollege: Macht en politiek in organisaties
Workshops
Avondcollege: De waarde van welzijn op het werk
Organisaties waarin mensen zich prettig en tevreden voelen, presteren beter. Talloze onderzoeken over vitaliteit, bevlogenheid en geluk in organisaties laten dat zien. Tegelijkertijd speelt er in organisaties vaak van alles dat welzijn ondermijnt. Hoe krijg je het dan toch voor elkaar dat de meeste mensen in jouw organisatie fit en met plezier hun werk doen? Dat vraagstuk is de kern van het werk van Sabine Mur. … [Lees meer...] overAvondcollege: De waarde van welzijn op het werk
Avondcollege: In de leerstand
Isolde Kolkhuis Tanke heeft met haar recent verschenen boek 'In de leerstand' een belangrijk en overtuigend verhaal geschreven voor leren op het werk. Zij beschrijft de methodiek van 'actieleerteams' om een werkomgeving te creëren die uitnodigt tot leren en mensen uitdaagt om in de leerstand te blijven. Haar belangrijkste advies: kies focus, begin klein en ga aan de slag. In dit avondcollege onderzoeken we met haar en met elkaar hoe dit … [Lees meer...] overAvondcollege: In de leerstand
Avondcollege: Serious gaming als interventie
Wat is 'serious gaming'? Hoe werken games of speelse interventies binnen een verandering? En op welke manier kan je ze inzetten in een systeemverandering? In dit gastcollege leer je hoe je serious games en speelse oplossingen effectief en impactvol kan beoordelen en inzetten als veranderinterventie. … [Lees meer...] overAvondcollege: Serious gaming als interventie
Avondcollege: Maatschappelijke gedragsinterventies
Bart de Vos werkt als gedrag- en communicatieconsultant bij Tabula Rasa. Daar doet hij onderzoek, schrijft hij strategieën en werkt hij interventies uit die gericht zijn op positieve gedragsverandering op het gebied van o.a. gezondheid, duurzaamheid en veiligheid. Dit resulteert in overheidscampagnes als NIX18, en BOB, maar ook lokale interventies rondom geluidsoverlast, afvalreductie, en sociale veiligheid. In dit avondcollege gaat hij … [Lees meer...] overAvondcollege: Maatschappelijke gedragsinterventies
Avondcollege: Verhalen veranderen
We merken het iedere dag: de verhalen waar we als mensen in leven en werken sturen ons, dikwijls zonder dat we doorhebben op welke manier of in welke mate. Wie werkt met mensen in organisaties komt die verhalen tegen. Over hoe het gaat, over het verleden of over de gewenste toekomst. Naast het dominante verhaal zijn er altijd andere verhalen in elke persoon, groep of organisatie. Die meerstemmigheid kan productief uitpakken, doordat … [Lees meer...] overAvondcollege: Verhalen veranderen
Avondcollege: De onwetende interventiekundige
De beroemde Franse filosoof Jacques Rancière stelt dat mensen het best kunnen leren en ontwikkelen vanuit gelijkheid. Om deze visie te beargumenteren, introduceert hij een kwalitatief begrip van intelligentie. De een heeft dus niet meer of minder intelligentie dan een ander: hooguit een andere intelligentie. Dit roept enkele vragen op als: Wat is de betekenis van dit kwalitatieve begrip van intelligentie? En wat kunnen we … [Lees meer...] overAvondcollege: De onwetende interventiekundige
Avondcollege Stoeien met Stafford: levensvatbaarheid van teams en organisaties
De beroemde systeemdenker Stafford Beer heeft het Viable System Model geïntroduceerd met vijf noodzakelijke subsystemen die ieder levend systeem nodig heeft om op langere termijn levensvatbaar te blijven. Van het primaire operationele proces via management en innovatie naar strategie en missie. Het mooie van deze manier van kijken naar organisaties is dat het niet gaat om structuren, functies, afdelingen of mensen maar om de … [Lees meer...] overAvondcollege Stoeien met Stafford: levensvatbaarheid van teams en organisaties
Avondcollege: De impact van opleiden/trainen als interventie
Welke impact heeft een leerinterventie? Of het nu een korte workshop is, een omvangrijk leiderschapstraject of een e-learningmodule, we willen dat onze leerinterventies iets in gang zetten en ertoe doen. Vanuit Kessels & Smit werken we daarom al jaren met de methodiek van impactonderzoek. Met deze methodiek breng je in kaart of mensen het geleerde ook echt in praktijk brengen. Een eerste en belangrijke stap bij deze vorm van … [Lees meer...] overAvondcollege: De impact van opleiden/trainen als interventie