De beroemde Franse filosoof Jacques Rancière stelt dat mensen het best kunnen leren en ontwikkelen vanuit gelijkheid. Om deze visie te beargumenteren, introduceert hij een kwalitatief begrip van intelligentie. De een heeft dus niet meer of minder intelligentie dan een ander: hooguit een andere intelligentie. Dit roept enkele vragen op als: Wat is de betekenis van dit kwalitatieve begrip van intelligentie? En wat kunnen we … [Lees meer...] overAvondcollege: De onwetende interventiekundige
Workshops
Avondcollege Stoeien met Stafford: levensvatbaarheid van teams en organisaties
De beroemde systeemdenker Stafford Beer heeft het Viable System Model geïntroduceerd met vijf noodzakelijke subsystemen die ieder levend systeem nodig heeft om op langere termijn levensvatbaar te blijven. Van het primaire operationele proces via management en innovatie naar strategie en missie. Het mooie van deze manier van kijken naar organisaties is dat het niet gaat om structuren, functies, afdelingen of mensen maar om de … [Lees meer...] overAvondcollege Stoeien met Stafford: levensvatbaarheid van teams en organisaties
Avondcollege: De impact van opleiden/trainen als interventie
Welke impact heeft een leerinterventie? Of het nu een korte workshop is, een omvangrijk leiderschapstraject of een e-learningmodule, we willen dat onze leerinterventies iets in gang zetten en ertoe doen. Vanuit Kessels & Smit werken we daarom al jaren met de methodiek van impactonderzoek. Met deze methodiek breng je in kaart of mensen het geleerde ook echt in praktijk brengen. Een eerste en belangrijke stap bij deze vorm van … [Lees meer...] overAvondcollege: De impact van opleiden/trainen als interventie
Online avondcollege over complexiteit: De politiek van het gevoel
Complexiteit is kenmerkend voor veel menselijke interacties. In dit avondcollege gaat Robbert Masselink in op het belang van gevoelens en emoties als een spiegel voor deze interacties en hoe ze onderdeel kunnen worden van je (waarderend) onderzoek en interventies. Je eigen ervaring serieus nemen is een uiting van waardering die gestalte krijgt in de vorm van persoonlijke verhalen. Door aandacht te schenken aan de affectieve componenten … [Lees meer...] overOnline avondcollege over complexiteit: De politiek van het gevoel
Online workshop Appreciative Inquiry
Waarderend onderzoeken, is een manier van kijken en doen. Het is een buitengewoon krachtig instrument om positieve verandering te genereren. Vanuit “wat leven geeft” aan een organisatie, team of individu en vanuit wat al werkte in het verleden. De waarderende benadering helpt individuen, groepen en organisaties om op een prettige manier productief te worden. Waarderend onderzoeken (Appreciative Inquiry) is een van de grondslagen … [Lees meer...] overOnline workshop Appreciative Inquiry
Online workshop Interventiekunde
Wil jij je verdiepen in de interventiekundige theorie en praktijk? Weten met welke modellen en filosofieën we werken? In ons recent verschenen boek De kunst van het interveniëren beschrijven wij waarom en hoe wij daarmee werken. In onze postmasteropleiding interventiekunde werk je aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Klanten komen met echte vraagstukken. Je leert deze te onderzoeken en voorstellen te doen voor … [Lees meer...] overOnline workshop Interventiekunde
Avondcollege: Denkadviseren als interventie?
Denkadviseren is een unieke, wezenlijk andere benadering van adviseren. Een gesprek met een Denkadviseur draagt bij aan het losbreken uit het huidige denken (‘ontstroeven’ noemen we dat) om tot totaal nieuwe perspectieven te komen waarin oplossingen als vanzelf verschijnen. Denkadviseren is een werkwoord. Het “werken” betreft hierbij het denkwerk dat de adviesvrager verricht tijdens een gesprek met een Denkadviseur. In deze … [Lees meer...] overAvondcollege: Denkadviseren als interventie?
Avondcollege: De Roos van Leary als interactiemodel
De Roos van Leary, die ken je al – denk je. Maar is dat wel zo? … [Lees meer...] overAvondcollege: De Roos van Leary als interactiemodel