Instituut Voor Interventiekunde

Blogs

Ik ben geen coach


Ik voer regelmatig een-op-een gesprekken met mensen. Anderen noemen dat coaching. Dat is niet mijn probleem. Daarmee zeg ik dat allerhande opvattingen, normen, methoden, filosofieën, technieken over wat coaching hoort te zijn en hoe een coach hoort te handelen voor mijn denken en handelen in de interactie met die gesprekspartner er niet toe doen.


Lees meer

Het succes van een summit


Recent maakte ik deel van de organisatie van een summit, bij een grote gemeente. Na een bruisende dag, zoals gehoopt, praatten we nog even na. We waren moe en voldaan. Onze opdrachtgever biechtte op: ‘Ik heb de magie van Appreciative Inquiry vaak zien werken, maar toch wist ik niet zeker of het nu ook zou lukken. Ik vond het wel spannend.’ Dat viel te begrijpen: de hoogste in de hiërarchie was er ook bij. Vooraf weet je nooit zeker wat het resultaat zal zijn. Je weet alleen dat je in een dialogisch proces stapt waarvan het eindpunt nog ongewis is. En dat is precies het punt.


Lees meer

Waarderend onderzoek geeft grip op kwaliteit – uit PO Management


Wie openstaat voor ontwikkeling stuit soms op interessante nieuwe inzichten en sporen. Dat overkwam Martijn Schoonaard en Barbara van Kesteren, wier wegen elkaar dit jaar voor het eerst kruisten. We beginnen bij Martijn Schoonaard. Schoonaard werkt als kwaliteitsmedewerker bij KIEM Onderwijs & Opvang (13 kind- centra in Uden), is als schoolleider verbonden aan basisschool ’t Mulderke aldaar en is samen met Peter Kerkhof eigenaar van SamenWijzer, een bureau dat organisaties helpt grip te krijgen op kwaliteit.


Lees meer

De waarde van conflict – uit Veranderen met Appreciative Inquiry


Voor het nieuwe boek Veranderen met Appreciative Inquiry schreef Barbara van Kesteren een bijdrage over het waarderen van conflict.


Lees meer

Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet


Ik zie, ik zie wat jij niet ziet is tegenwoordig niet alleen een kinderspelletje, ook volwassenen lijken er geen genoeg van te krijgen. Het blijft grappig om te ervaren dat mensen de ‘werkelijkheid’ op zo verschillende wijze kunnen interpreteren. En recht tegenover elkaar kunnen komen te staan. In de samenleving, in organisaties, in teams, in gezinnen, in vriendengroepen.

Het is grappig, zolang het een spel is en je er niet direct bij betrokken bent. Lastig, als de verschillende visies leiden tot conflicten of ongewenste keuzes. Hoe reageer je dan, wat kun je dan doen?


Lees meer

Waarderend interveniëren met Appreciative Inquiry: de eerste klap is een daalder waard


Appreciative Inquiry ofwel waarderend interveniëren is erg actueel. Steeds vaker vragen klanten expliciet of ik ze op een waarderende manier wil helpen. Als ik vraag wat ze zo aanspreekt aan het waarderend werken, hoor ik dat goedbedoelde gesprekken over verbetering en ontwikkeling verzanden in ‘brandjes blussen’, ‘probleemdenken’ of ‘praten over tekortkomingen’. Zowel het denken, het praten als het doen is gericht op wat er niet goed gaat of nog niet goed genoeg is. Dat vreet energie en bederft de sfeer op het werk. En in plaats van inspirerende ideeën, levert het chagrijn op en het gevoel dat ‘alles toch altijd bij het oude blijft’.


Lees meer