Instituut Voor Interventiekunde

Blogs

Verhalen zijn belangrijker dan de feiten: wat vertel jij over jouw organisatie? – Door Hanneke Laarakker


Het team bestond uit voornamelijk mannen. Logisch toch, het betrof een ICT afdeling. De (voornamelijk) mannen werkten niet lekker samen en kregen klachten van hun eigen management én van klanten. Daar moest iets aan gebeuren…


Lees meer

De Wall of Wonder met samenwerkende ouderenorganisaties – door Roos Sohier


Toen ik jaren geleden kennismaakte met Appreciative Inquiry was ik direct enthousiast. Het gedachtegoed van Appreciative Inquiry gaf woorden aan wat ik al intuïtief deed: uitgaan van wat wél kan, waarderen wat er al is en samen al doende en improviserend tot nieuwe ideeën en nieuw gedrag komen. Om mijzelf weer eens helemaal onder te dompelen en bij te spijkeren in deze manier van doen, heb ik dit voorjaar deelgenomen aan de inleiding Appreciative Inquiry van het Instituut voor Interventiekunde. Dit leverde mij nog meer (theoretische) onderbouwing en tools bij het begeleiden van complexe groepsprocessen en vraagstukken.


Lees meer

Wat is interventiekunde?


Het IvI leidt interventiekundigen op. Daarvoor bieden wij de postmaster interventiekunde aan, een post-WO geaccrediteerde opleiding. Maar wat doet een interventiekundige eigenlijk? De term is niet zo bekend, daarom leggen wij het kort uit in deze blog.


Lees meer

Wat te doen bij groeipijn? Een organisatiecasus


Een sterkedrankenhandelaar in Amsterdam maakt sinds een aantal jaar een explosieve groei door. Het bedrijf, van oorsprong een 300 jaar oud familiebedrijf, kwam door deze groei een aantal ontwikkelissues tegen. Het kleine familiebedrijf maakte een ontwikkeling door naar een groot, wereldwijd commercieel productiebedrijf. Voor de medewerkers en de directie betekende dit dat zij in de samenwerking ook iets anders moesten doen dan ze gewend waren. Ze vroegen hierbij onze hulp.


Lees meer

De (ont-) spanning van het leren? – door Jorrit Sterk


In augustus 2018 kwam ik in aanraking met het Instituut voor Interventiekunde. Ik was op zoek naar mogelijkheden om mij verder professioneel en persoonlijk te ontwikkelen. Ik had genoeg van het bij elkaar sprokkelen van korte cursussen waarvan de inhoud uiteindelijk te weinig bleef plakken en de persoonlijke ontwikkeling onbevredigend was. Ik wilde iets wezenlijks.


Lees meer

De Wall of Wonder: een instrument dat verbindt – door Barbara van Kesteren


Het waarderende gedachtengoed kent een aantal heel krachtige instrumenten. De 6-V cyclus (de 4-D’s) is misschien wel de bekendste daarvan. Maar er zijn er meer! Wat de meeste instrumenten gemeen hebben is dat ze op een waarderende manier mensen met elkaar in gesprek brengen over onderwerpen die ertoe doen. In deze blog bespreken we de Wall of Wonder (WoW).


Lees meer