Instituut Voor Interventiekunde

Blogs

Interveniëren begint al bij de eerste vraag


Interveniëren begint meteen. De vraag stellen is de interventie. In deze casus over teamontwikkeling, wordt duidelijk hoe krachtig vragen kunnen zijn en hoe het de wending van het plan van aanpak bepaalt. Naast het geven van opleidingen en workshops, werken wij regelmatig aan vraagstukken in organisaties. Elke situatie is uniek en vraag om maatwerk. In deze casus beschrijven we een uniek vraagstuk en onze aanpak daarbij.


Lees meer

De kunst van het interveniëren – boekbespreking door Cees Hoogendijk


Ik las De Kunst van het Interveniëren en vind het een fris en letterlijk overzichtelijk boek.

Met dat laatste bedoel ik dat alle voor deze professie relevante bronnen die ik verwachtte aan te treffen, daadwerkelijk de revue passeren. Denk o.a. aan Gergen, Lewin, Mintzberg, Morgan en heel belangrijk ook: Schein. In dat opzicht mag het boek compleet genoemd worden, met als compliment dat je de gekozen bronnen en hun theorieën niet vaak in één werk verzameld ziet. Het boek is in die zin zeker (hoger) onderwijs waardig.


Lees meer

Teamontwikkeling in een vrijwilligersorganisatie


In deze casus lees je hoe wij hebben gewerkt aan teamontwikkeling in een vrijwilligersorganisatie. Naast het geven van onze opleidingen en workshops werken wij regelmatig aan vraagstukken in organisaties. Als interventiekundigen zijn we graag van toegevoegde waarde voor klanten die de frisse blik van een buitenstaander waarderen. Teamontwikkeling is een van onze diensten. Wij hebben geen standaardaanpak: elke situatie is anders. In deze casus lees je hoe onze aanpak hier is geweest.


Lees meer

Managementcoaching in de mediawereld


In deze casus lees je hoe wij met managementcoaching een jonge, veelbelovende manager hebben gecoacht in een groot mediabedrijf. Naast het geven van onze opleidingen en workshops werken wij regelmatig aan vraagstukken in organisaties. Als interventiekundigen zijn we graag van toegevoegde waarde voor klanten die de frisse blik van een buitenstaander waarderen. Managementcoaching is een van onze diensten. Wij hebben geen standaardaanpak: elke situatie is anders. In deze casus lees je hoe onze aanpak hier is geweest.


Lees meer

Sociale afstand of sociale nabijheid?


Hoe corona en online werken ons bewuster maakt van onze kernwaarden – en hoe Appreciative Inquiry ons daarbij helpt.


Lees meer

Appreciative Inquiry in tijden van corona


Eerlijk toegegeven, het is nogal een klap. Dit coronavirus heeft Nederland in z’n greep, en dat heeft vergaande gevolgen. Het geeft grote onzekerheid voor langere tijd. We moeten ons leven zoals we dat kennen even stilleggen, zonder dat we weten hoe we het daarna weer kunnen oppakken. Ook mij valt het zwaar. Ik vroeg mij af: kun je zoiets als dit waarderen? En hoe dan?


Lees meer