Instituut Voor Interventiekunde

Blogs

Mijn gereedschapskist – door Alexander van Ravesteyn


Na drie modules Interventiekunde is mijn gereedschapskist een flink stuk voller geraakt. Daarmee is ook mijn zelfvertrouwen gestegen om hier mee aan de slag te gaan. De laatste afgeronde module draagt de naam Organisatieontwikkeling, waarbij veel kennis uit de eerste twee modules (groepsontwikkeling en coaching) samen komt. Wat ik gewaardeerd heb zijn de uitdagingen om in gesprek te gaan met echte opdrachtgevers, de aansluiting met hen te vinden en vervolgens een plan op te stellen waarmee waarde kan worden toegevoegd aan hun organisaties.


Lees meer

De Deurkrant – door Barbara van Kesteren


Iedereen die weleens een opleiding, training of workshop heeft gevolgd bij het Instituut voor Interventiekunde is bekend met dit fenomeen: de deurkrant. Voor ons een belangrijke, onmisbare tool. Waarom?


Lees meer

Interveniëren in moeilijke omstandigheden: de basisprincipes – door Wick van der Vaart


Vorige week zondag werd ik heel blij van een reportage in Vrij Nederland: “Hoe 116.000 lasten 116.000 mensen werden.” In dit artikel beschrijft Rinke Verkerk hoe Kilian Tobias Kleinschmidt een onhoudbare situatie “omtovert” tot een leefbare. “Omtovert” tussen aanhalingstekens, omdat Kleinschmidt niets magisch doet, maar het effect van zijn handelen wel magisch lijkt.


Lees meer

Wat is de functie van interventiekunde?


Enige tijd geleden las ik een artikel in Filosofie Magazine dat in veel opzichten de moeite waard was. De schrijvers van het stuk vergezelden een aantal politieagenten in de wijk Slotermeer in Amsterdam. Nu woon ik toevallig in deze wijk en daarom werd ik extra nieuwsgierig.


Lees meer

Wat is waarderend interveniëren – door Wick van der Vaart


Waarderend interveniëren is een vertaling van Appreciative Inquiry, maar het is tegelijkertijd méér dan waarderend onderzoeken alleen. De laatste jaren wint Appreciative Inquiry snel aan populariteit, ook in Nederland. Het wordt nu dan ook tijd voor een Nederlandse variant. Niet alleen van het woord, ook van de benadering.


Lees meer