Instituut Voor Interventiekunde

Blogs

De (ont-) spanning van het leren? – door Jorrit Sterk


In augustus 2018 kwam ik in aanraking met het Instituut voor Interventiekunde. Ik was op zoek naar mogelijkheden om mij verder professioneel en persoonlijk te ontwikkelen. Ik had genoeg van het bij elkaar sprokkelen van korte cursussen waarvan de inhoud uiteindelijk te weinig bleef plakken en de persoonlijke ontwikkeling onbevredigend was. Ik wilde iets wezenlijks.


Lees meer

De Wall of Wonder: een instrument dat verbindt – door Barbara van Kesteren


Het waarderende gedachtengoed kent een aantal heel krachtige instrumenten. De 6-V cyclus (de 4-D’s) is misschien wel de bekendste daarvan. Maar er zijn er meer! Wat de meeste instrumenten gemeen hebben is dat ze op een waarderende manier mensen met elkaar in gesprek brengen over onderwerpen die ertoe doen. In deze blog bespreken we de Wall of Wonder (WoW).


Lees meer

Wat houdt Interventiekunde voor mij in – door José Lemke


Oh wat leuk, ben je weer aan het studeren? Wat doe je precies? Ik volg een postmaster Interventiekundige. Het valt dan altijd even stil. Ooohmaar de ander is tegelijkertijd ook geboeiden wat houdt dat dan precies in?  


Lees meer

Wat is de waarde van conflict? – Door Barbara van Kesteren


Tijdens de World Appreciative Inquiry Conference 2019 (WAIC) in Nice, gaven wij een workshop over de waarde van conflict. We waren ingedeeld om 8 uur ’s ochtends, en dachten dat dat niet in ons voordeel uit zou werken. Wat schetste onze verbazing toen er dertig man in ons zaaltje zat die graag wilde meepraten over dit lastige onderwerp.


Lees meer

Leren en werken met echte klanten


In al onze opleidingen (en zeker in de postmaster leergang Interventiekunde) werken wij praktijkgericht en in het hier-en-nu. Daarom vragen wij echte klanten om vragen in te brengen in onze trainingsblokken en voeren deelnemers in de praktijk van de opdrachtgevers interventies uit.


Lees meer

Hoe Appreciative Inquiry mijn leven en werk beïnvloedde – Door René Backus


Het was rumoerig op de laatste dag van het Basisjaar Appreciative Inquiry (A.I) bij het Instituut voor Interventiekunde. Iedereen was opgetogen en een beetje lacherig. Behalve de uitreiking van het diploma zouden we vandaag presentaties geven over wat A.I. voor waarde heeft gekregen in ons werk en ons leven. Het beloofde een mooie dag te worden.


Lees meer