Instituut Voor Interventiekunde

Categorie: Publicatie

Verhalen zijn belangrijker dan de feiten: wat vertel jij over jouw organisatie? – Door Hanneke Laarakker


Het team bestond uit voornamelijk mannen. Logisch toch, het betrof een ICT afdeling. De (voornamelijk) mannen werkten niet lekker samen en kregen klachten van hun eigen management én van klanten. Daar moest iets aan gebeuren…


Lees meer

Wat is interventiekunde?


Het IvI leidt interventiekundigen op. Daarvoor bieden wij de postmaster interventiekunde aan, een post-WO geaccrediteerde opleiding. Maar wat doet een interventiekundige eigenlijk? De term is niet zo bekend, daarom leggen wij het kort uit in deze blog.


Lees meer

Wat te doen bij groeipijn? Een organisatiecasus


Een sterkedrankenhandelaar in Amsterdam maakt sinds een aantal jaar een explosieve groei door. Het bedrijf, van oorsprong een 300 jaar oud familiebedrijf, kwam door deze groei een aantal ontwikkelissues tegen. Het kleine familiebedrijf maakte een ontwikkeling door naar een groot, wereldwijd commercieel productiebedrijf. Voor de medewerkers en de directie betekende dit dat zij in de samenwerking ook iets anders moesten doen dan ze gewend waren. Ze vroegen hierbij onze hulp.


Lees meer

De Wall of Wonder: een instrument dat verbindt – door Barbara van Kesteren


Het waarderende gedachtengoed kent een aantal heel krachtige instrumenten. De 6-V cyclus (de 4-D’s) is misschien wel de bekendste daarvan. Maar er zijn er meer! Wat de meeste instrumenten gemeen hebben is dat ze op een waarderende manier mensen met elkaar in gesprek brengen over onderwerpen die ertoe doen. In deze blog bespreken we de Wall of Wonder (WoW).


Lees meer

Wat is de waarde van conflict? – Door Barbara van Kesteren


Tijdens de World Appreciative Inquiry Conference 2019 (WAIC) in Nice, gaven wij een workshop over de waarde van conflict. We waren ingedeeld om 8 uur ’s ochtends, en dachten dat dat niet in ons voordeel uit zou werken. Wat schetste onze verbazing toen er dertig man in ons zaaltje zat die graag wilde meepraten over dit lastige onderwerp.


Lees meer

Leren en werken met echte klanten


In al onze opleidingen (en zeker in de postmaster leergang Interventiekunde) werken wij praktijkgericht en in het hier-en-nu. Daarom vragen wij echte klanten om vragen in te brengen in onze trainingsblokken en voeren deelnemers in de praktijk van de opdrachtgevers interventies uit.


Lees meer