Instituut Voor Interventiekunde

Categorie: Publicatie

Appreciative Inquiry en de waarde van conflict


Voor de AIPractitioner schreven Hanneke Laarakker en Barbara van Kesteren een artikel, waarin zij onderzoeken of – en hoe – je waarderend kunt onderzoeken wanneer er spanning heerst in een situatie. We komen immers vaak spanning tegen terwijl we aan het werk zijn: relationele spanning, controverse, zelfs openlijk conflict. Hoe moet je daarmee omgaan, wanneer je iemand bent die graag kijkt naar wat er werkt en goed gaat? In dit artikel lees je wat onderzoekers zeggen, hoe de schrijvers zelf met spanning om zijn gegaan, en hoe conflict of spanning kan veranderen in sympathie. 


Lees meer

Waarderende gespreksvaardigheden, hoe werkt dat?


Gespreksvaardigheden, in vele functies is het erg handig om dit goed onder de knie te hebben. Vaak gaat het toch om goed contact met anderen, zodat je dingen voor elkaar krijgt. Waarderende gespreksvaardigheden is hier een variant van, gebaseerd op de theorie en filosofie van Appreciative Inquiry – waarderend onderzoeken. In deze blog geven we een introductie van hoe dit werkt.


Lees meer

“Zijn wij een groep?” Waarom we het over groepsdynamiek hebben in onze opleidingen.


In onze opleidingen werken we meestal met groepen tussen de 9 en de 12 individuen. Elk individu heeft, uiteraard, zo zijn eigen leerthema’s. Maar een groep heeft dat meestal ook. Elke groep is anders. En toch zijn er vaak thema’s die – soort van – universeel zijn. Appreciative Inquiry biedt een mooie methode om met groepen te werken, daarom zien wij de leergroep ook als middel om de kracht van waarderende interventies te leren kennen. Tijdens het 12-daagse Basisjaar besteden we aandacht aan groepsdynamiek en groepsinterventies.


Lees meer

Alumni van het Basisjaar Appreciative Inquiry, bedankt!


Na afloop gaan we vaak op bezoek bij mensen die bij ons een opleiding Appreciative Inquiry (AI) hebben gevolgd. Of het nu de Inleiding Appreciative Inquiry is of het Basisjaar Appreciative Inquiry, dat maakt niet uit. Ik ben altijd reuze nieuwsgierig naar wat de opleiding heeft gebracht voor de deelnemer en wat het effect is in hun dagelijks werk. Want dat is voor mij wel de kers op de taart: horen hoe AI bijdraagt aan ontwikkeling. Dan hoor ik toch mooie verhalen! Dankzij onze alumni ontwikkelen onze opleidingen zich verder. Daarom: alumni Appreciative Inquiry, bedankt!


Lees meer

Organisatieontwikkeling en de kracht van verhalen.


Organisatieontwikkeling door verhalen op te halen en deze waarderend te onderzoeken. Een uitdagende werkwijze met bijzonder resultaat. Deze blog gaat over de ontwikkeling van een organisatie en hoe de kracht van verhalen daarbij heeft geholpen. Organisatieontwikkeling en storytelling. Het narratief telt!


Lees meer

Feedback geven: ongevraagd advies is zelden welkom.


Hanneke Laarakker schreef een blog over waarom zij geen training ‘feedback geven’ geeft. Een training heeft (bijna) geen zin. Waarom niet? En wat kun je wel doen om te zorgen dat mensen leren van feedback van anderen? Met waarderende feedback werk je aan de onderlinge relatie én aan resultaten. Lees het in deze blog!


Lees meer