Instituut Voor Interventiekunde

Managementcoaching: ‘de kroonprins’

De mediawereld wordt sterk beïnvloed door technologische ontwikkelingen.

De operationeel directeur van een groot mediabedrijf heeft een jonge manager aangewezen als zijn ‘kroonprins’. De HR-directeur vraagt ons deze jonge manager met coaching te ondersteunen.

Niet echt een concrete vraag of opdracht, zuiver een vraag naar hulp.

In een zestal gesprekken hebben wij de volgende aspecten samen met deze jonge manager onderzocht en belicht :

  • Zijn persoonlijke kwaliteiten en valkuilen, zijn ervaringen en ambities.
  • Zijn positie in de organisatie, zowel als lid van het directieteam als in zijn rol als afdelingsmanager en teamleider.
  • De invloed van de ontwikkelingen in de mediamarkt op het soort werk, de samenwerking, de nodige competenties van mensen.
  • De planning & control-cyclus en de mate van sturing versus autonomie, en de spanningen die daarmee gepaard gaan.
  • De verwachtingen over zijn ontwikkeling als opvolger en zijn eigen gedachten daarover.
  • De balans tussen werkdruk en ontspanning.

In onze laatste bijeenkomst vroegen wij hem te tekenen aan welke teams hij nu leiding gaf, hoe hij de toekomstige organisatie zag en welke ontwikkelingen hij zelf nodig vond in het gehele systeem.

Zo’n tekenopdracht werkt vaak goed, onder het motto “Als je het kunt tekenen, begrijp je het”. Gaandeweg de tekenexercitie ontstaat een aha-erlebnis: hij wist hoe hij zelf verder sturing kon geven aan zijn eigen ontwikkeling en die van de organisatie.

En hoe hij daarover het gesprek wilde aangaan.