Instituut Voor Interventiekunde

Het Toepassingsjaar Appreciative Inquiry van Regien Smit

Na het basisjaar Appreciative Inquiry bieden we een verdiepende, aanvullende opleiding aan: het toepassingsjaar. Met het toepassingsjaar ga je als deelnemer een opdracht doen bij een klant. Daarmee krijg je de mogelijkheid om de theorie van AI toe te passen in een organisatie. Tijdens de opleidingsdagen is er veel tijd voor reflectie, nieuwe theorie en het samen voorbereiden van de stappen die je in de organisatie maakt. Regien Smit schreef een blog over haar ervaring met deze opleiding.

Na het basisjaar Appreciative Inquiry wilde ik nog geen punt zetten. Hoewel ik op heel veel verschillende manieren Appreciative Inquiry toepaste in mijn werk, wilde ik meer. Een groot project aanpakken, iets wat ik in mijn eentje niet zou kunnen doen. En dat is precies wat ik heb gekregen in het toepassingsjaar. Ik vormde een tijdelijk adviesbureau met andere deelnemers uit de opleidingsgroep en we gingen aan de slag.

Appreciative Inquiry met LSA bewoners

Samen met drie andere ware professionals – het was echt een voorrecht om met Rina Clemens, Maaike Stout en Hélène Oostdijk samen te werken – heb ik uitgebreid Appreciative Inquiry mogen toepassen voor LSA bewoners (Landelijk Samenwerkingsverband Actieve bewoners), een organisatie die zich inzet voor bewonersgroepen, buurthuizen in zelfbeheer, BewonersBedrijven en coöperaties. Tijdens de opdracht hebben we op veel verschillende manieren AI toegepast: van een waarderende intake, enquête, interviews en een bijeenkomst tot en met een waarderende eindevaluatie.

Onderzoeken, veel onderzoeken, dat is dus wat we hebben gedaan. Niet alleen ontdekten we parels in het netwerk van LSA bewoners. Ook ons eigen leerproces had parels in petto voor ons en mij persoonlijk. Zo herinner ik me nog als de dag van gisteren dat we op een opleidingsdag vol trots onze uitkomsten van de fijne intake met de directeur van LSA presenteerden. En ook een stap verder gingen, namelijk de ruwe versie van het plan van aanpak. Een medestudent gaf ons de feedback “geen idee wat jullie precies gaan doen, waarop jullie een antwoord gaan geven, maar jullie zijn zo relaxed met het niet weten dat ik erop vertrouw dat het wel goed komt”. Dit bleek voor mij een voorbode voor mijn eigen leerproces. Daar waar ik voorheen graag de resultaten van tevoren ongeveer wilde weten, heb ik echt leren vertrouwen op het proces. “Heb je wat je nodig hebt of wil je wat je niet nodig hebt?” was een enorm helpende vraag.

Verrassende uitkomsten

Bovendien was het project een echte co-productie met duidelijke taken en verantwoordelijkheden voor de opdrachtnemers èn opdrachtgever. Er was heel snel overeenkomst over het feit dat zowel de LSA als de adviseurs de uitkomsten van het onderzoek vooraf nooit zouden kunnen voorspellen. En dat bleek ook hier weer de praktijk te zijn. Zelf had ik bijvoorbeeld nooit verwacht dat ons overzicht van mogelijke impact van bewonersinitiatieven LSA verder zou helpen. Ook had ik niet gedacht dat meteen na onze bijeenkomst met deelnemers uit het netwerk van de LSA de volgende dag een draft blog zou opleveren. Het voornemen van LSA in het vervolg bij het plannen van bijeenkomsten na te denken met welke partners ze die bijeenkomst samen kunnen voorbereiden en organiseren was ook vernieuwend. Dit is geheel in lijn met het gedachtengoed van de LSA, maar het onderzoek heeft geholpen om de richting te wijzen.

Mijn belangrijkste les

Voor mij was het toepassingsjaar een jaar waarin theoretische bagage iets werd uitgebreid, oude kennis werd opgefrist (acquisitiegesprekken voeren en offertes maken bijvoorbeeld), ik veel geleerd heb over mezelf en waardevolle praktijkervaring heb opgedaan. Wat mij verraste was dat ik het zo ongelooflijk leuk vond om voor een voor mij tot voor kort onbekende organisatie op onderzoek te gaan. LSA heeft een plekje in mijn hart gekregen.

Eén van de belangrijkste lessen voor mij persoonlijk: bij het design werk ik het liefst samen. Ik ga graag een partnership aan met professionals. Aan den lijve heb ik ervaren dat 1+1 véél meer is dan 2.

Regien Smit is sinds kort zelfstandig ondernemer en oprichter van The Queen’s Factor. Ze is maker van boeken die je raken èn partner van moedige mensen.