Nabijheid creëren op afstand – Interview met Laura Stam.

Het Instituut voor Interventiekunde groeit. In februari sloot Laura Stam zich aan bij ons team van interventiekundigen. Het Instituut is een opleidingsinstituut en een adviesbureau. Laura versterkt ons adviesbureau. Vanuit deze rol helpt ze diverse organisaties bij hun vraagstukken. Laura heeft alle opleidingen bij het Instituut gedaan. Zo hebben we elkaar leren kennen. Barbara van Kesteren interviewde Laura over interventiekunde, waar zij voor staat, waar haar handen van gaan jeuken om te interveniëren en een tip voor de lezer.

Door: Barbara van Kesteren

B: Wie is Laura Stam?

L: Ik ben psycholoog en moeder van drie kinderen. Ik ben verliefd op het vak interventiekunde. Daarnaast ben ik ondernemend, enthousiast, spontaan.

Mijn expertise ligt in het begeleiden van organisatieontwikkeling, op het gebied van samenwerkingsvraagstukken. En in leer- en ontwikkelvraagstukken binnen organisaties, hiervoor ontwikkel en geef ik zelf ook training over thema’s als positieve psychologie en emotionele intelligentie.

B: Hoe ben je bij het ivi terecht gekomen?

L: In 2017 ben ik begonnen met de opleiding Appreciative Inquiry. Zo ben ik bij het Instituut voor Interventiekunde terecht gekomen. Eigenlijk al vrij vlot merkte ik: oh, ik ben thuis. Ik heb heel vaak in mijn carrière het gevoel gehad, er klopt iets niet. Ik ben goed in mijn werk, maar het voelt nog niet alsof ik mezelf er helemaal in kwijt kan. Met Appreciative Inquiry en ook de manier van contact maken van Wick (de oprichter), dacht ik, oh dit is wat ik miste. Dit is de manier vanuit waar ik wil werken en wil leven.

In 2019 heb ik een vervolgopleiding in Appreciative Inquiry gedaan en in 2021 ben ik begonnen met de Postmaster Interventiekunde. Alle opleiding die het Instituut heeft, heb ik ondertussen gedaan. En toen dacht ik: wat moet ik dan straks als ik klaar ben? Toen ben ik er maar gaan werken, haha.

B: Wat is interventiekunde en wat doet een interventiekundige eigenlijk volgens jou?

L: Voor mij is interventiekunde geen methode die je gebruikt als organisatieadviseur, het is een manier van kijken en bewegen binnen je vak. Je bent je heel erg bewust van wat je wel of niet doet qua interventie en op welk moment. Het begeleiden van organisatieontwikkeling heeft als startpunt altijd de ander en diens behoefte, en niet je eigen blik of idee/methode. Dat betekent dat interventiekundig werk altijd maatwerk is.

Om hierbij een voorbeeld te geven, je gaat ’s ochtends niet van huis richting een nieuwe klant met een aanpak, want dat heb je nog niet. Klanten en opdrachtgevers bedenken samen met mij, in gesprek, wat we gaan doen. Volgens mij is het dan ook van belang dat je als interventiekundige jezelf gebruikt als instrument. Omdat de informatie die je krijgt leidend is voor wat je gaat doen of juist niet. Je moet dus altijd ‘aan’ staan.

Dit voelt voor mij als mindful werken. Oordeelvrij zijn vind ik dan dus ook heel belangrijk. Alles wat er gebeurt is relevante informatie over wat er speelt en wat er nodig is. Ook als iets niet gaat zoals je bedacht had, of als er bijvoorbeeld ‘weerstand’ ontstaat tijdens een training, workshop of gesprek. Probeer het dan juist niet te redden of de volgende keer beter te doen maar “trust the process” en ga vanuit die weerstand weer verder.

B: Wat kenmerkt jou in je werk?

L: Ik werk ervaringsgericht. Dat betekent dat wat ik ervaar in de interactie ik gebruik in het vormgeven van de interventie. Maar ook dat ik tijdens sessies met teams altijd een ervaringselement toevoeg aan het analyseren of theoretisch kader wat we behandelen.

Ik hou van een nuchtere aanpak, waarbij ik vanuit theorie en degelijke analyse de vertaalslag maak naar de praktijk. Wat het jou gaat opleveren, wat kun jij hiermee. Wat betekent dit voor jouw rol, of de onderlinge samenwerking. Wat ik daarnaast vaker terugkrijg is dat ik op een ontwapenende manier moeilijke thema’s bespreekbaar kan maken. En ik gebruik humor in mijn werk, dat maakt het zoveel leuker!

Mensen vinden het vaak spannend als ze horen dat ik psycholoog ben, maar vaak zeggen ze achteraf heel verbaasd ‘het was heel leuk!’. Daar moet ik dan altijd wel om lachen. Het is ook heel leuk om met mij sessies te doen, haha. Ik ben heel enthousiast, en dat werkt aanstekelijk.

Mijn expertise ligt op het vlak van interveniëren op groepsdynamiek. Dit heb ik meegenomen uit mijn eerdere ervaring als behandelend psycholoog. Ik heb psychologie in de klinische richting afgerond. Daarna heb ik tien jaar in een klinische setting gewerkt en voornamelijk groepstherapie gegeven aan een redelijk kwetsbare doelgroep. Veelal was het een doelgroep waar veel dynamiek speelde. De therapie richtte zich dan ook met name op het doorzien en begeleiden van die groepsdynamiek. Toen ik eenmaal kinderen kreeg, merkte ik dat ik het werk wel heftig vond worden naast mijn rol als moeder. Toen heb ik de overstap gemaakt naar werken binnen organisaties. Ik heb nu best of both worlds gevonden. De onderwerpen die aan bod komen zijn minder heftig, maar ik gebruik nog steeds mijn ervaring en liefde voor groepsdynamiek. Mijn ervaring in een klinische setting helpt mij om snel in de gaten te hebben wat voor processen er spelen in de interactie.

Het valt me bijvoorbeeld vaak op dat er parallelle processen spelen. Als ik merk ‘hee, het werkt niet, er is iets aan de hand’, dan reflecteer ik op mijn contact met mijn opdrachtgever of het team. Hoe ervaar ik de interactie? Verloopt dit misschien op eenzelfde manier als de interactie tussen opdrachtgever en zijn team dat onder hem valt, of de interactie binnen een team.

Ik merkte dit zelf onlangs bij een opdracht waarin het team meer eigenaarschap en proactiviteit mocht tonen.De manager was mijn opdrachtgever en werkte met mij aan dit vraagstuk. Toen ik merkte hoe kritisch en met hoeveel weerstand de manager keek naar wat ik deed, merkte ik dat ook mijn proactiviteit stagneerde. Ik wilde het graag goed doen voor de opdrachtgever, maar daardoor deed ik juist niet wat nodig was. Door dit te bespreken werd de dynamiek een stuk duidelijker voor de manager en het team en kon er daadwerkelijk proactiviteit ontstaan.

B: Waar word je het vrolijkst van?

L: Van koken, haha. Ik hou echt van creëren. Ik kook niet op recept. Als ik ga koken doe ik dat op smaak, ik gebruik mijn zintuigen. En ik kan echt genieten als het lukt.

Ik dacht, ik ga het niet over werk hebben bij deze vraag. Ik ben meer dan alleen mijn professionele rol. Ook in mijn werk neem ik mijzelf mee. Ik ben wie ik ben.

Maar over het algemeen word ik heel erg blij van nieuwe dingen doen. Op avontuur gaan. Waarbij aan het begin nog alles mogelijk is. Dat fantaserende beginstuk, waarin je met elkaar kunt kijken waar we naartoe willen. Dat wil ik ook in mijn werk. Het opzetten van iets, ontwikkelen, dat vind ik gaaf om te doen. Nieuwe mensen leren kennen, mijn nieuwsgierigheid kwijt kunnen in informatie ophalen. En als mensen enthousiast worden van wat ik neerzet, dan vind ik dat echt geweldig.

B: Wat drijft je? Waar doe jij het voor? Vanuit welke waarden werk jij als interventiekundige?

L: Mijn belangrijkste waarden zijn autonomie, verbinding, persoonlijke ontwikkeling, nieuwsgierigheid, ambitie en plezier. Met name vanwege de autonomie heb ik weer voor het ondernemerschap gekozen. Ik ben al eerder enkele jaren ondernemer geweest. En vanwege het plezier en de verbinding heb ik me bij dit team aangesloten. Het gaat niet alleen om problemen of zorgen met elkaar delen, dan vraag ik wel hulp. Ik mistte het enorm om met mensen successen te vieren toen ik in mijn eentje werkte.

B: Is er nu iets in de samenleving aan de hand waar je handen van gaan jeuken? Wat zou je willen doen als jij daar kon interveniëren?

L: Door de digitale ontwikkeling sinds de coronapandemie, is het nog belangrijker om onze menselijkheid niet te verliezen. De afgelopen twee jaar heb ik volledig online gewerkt, dit ging eigenlijk best goed, zelfs in mijn vak. Wat ik wel observeerde is dat verbinding en echt contact van essentieel belang zijn om goed digitaal te kunnen samenwerken en mensen betrokken en bevlogen te houden. Mijns inziens is emotionele intelligentie hierbij van essentieel belang. Ik wil heel graag bijdragen om die menselijkheid en het belang van verbinding binnen organisaties op de kaart te zetten. ‘Nabijheid creëren op afstand’. Al een tijdje speel ik met het idee te promoveren, misschien is dit dan het onderwerp waar het voor mij over moet gaan.

B: Welke tips heb je voor de lezers heb je om zich te blijven ontwikkelen?

Ik werk graag vanuit de positieve psychologie. Daarin zit ook het concept flow. Dit concept is onderbouwd door Mihály Csíkszentmihályi en Martin Seligman. Dat helpt mij steeds opnieuw. Als ik in flow ben, dan gaat mijn leven makkelijker.

Mijn tip is dan ook: reflecteer af en toe eens. Ben je nog weleens in staat van flow? Ik gebruik hierbij vaak het ezelsbruggetje PMS: pleasure, meaning en strengths.

Het gaat erom dat wat je doet, je plezier geeft, je betekenis geeft aan je leven en dat je daarbij je sterke kanten in kunt zetten. Dit was ik ooit zelf kwijt, en heb ik weer teruggevonden. Mij geeft dit elke dag weer energie.

 

interventiekundeBio

      • Geboren op 8 januari 1985 in Doetinchem
      • Master psychologie behaald, met specialisme klinische psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen
      • Werkte de eerste jaren van haar carriere in de psychiatrie, daarna voor Capgemini Academy
      • Is sinds 2017 zelfstandig ondernemer en eigenaar van Bedrijf in groei
      • Werkt nu samen met het Instituut voor interventiekunde om organisaties te helpen met vraagstukken rond effectief, digitaal en bevlogen samenwerken
      • Woont in de Achterhoek, met haar drie kinderen