Instituut Voor Interventiekunde

Appreciative Inquiry basisjaar

  • In samenwerking met David Cooperrider Institute for Appreciative Inquiry
  • Ervaren professionals uit binnen- en buitenland als docent
  • Na afloop kun je een waarderende benadering integreren met je werk
  • De leergang is praktisch, zeer interactief en theoretisch tegelijk

Het Instituut voor Interventiekunde combineert degelijke, goed onderzochte, klassieke interventiekunde met het waarderend perspectief van Appreciative Inquiry. Hierdoor wordt AI geen nieuwe truc, maar een solide praktijk. De docenten die verantwoordelijk zijn voor deze leergang zijn allen zeer goed geschoold en gecertificeerd in Appreciative Inquiry, in de Verenigde Staten.

Waarderend interveniëren is een creatieve manier van doen, waardoor je mensen snel in beweging kunt krijgen, daarnaast is het ook een manier van kijken. De onderliggende theorie die we tijdens de leergang bestuderen en bespreken, beslaat de geschiedenis van de interventiekunde vanaf de jaren ’40 tot aan de nieuwste toepassingen van de waarderende benadering.

Tijdens de 12-daagse leergang besteden we eerst aandacht aan de AI-cyclus en de –principes in het creëren van een leerklimaat en in organisatie-ontwikkeling. Halverwege de opleiding zoomen we in op waarderend faciliteren van groepsontwikkeling en tijdens de laatste dagen oefenen we met “echte” klanten in gespreksvoering. Tijdens iedere opleidingsdag bespreken we literatuur die ons helpt bij ons werk. Daarnaast is er ruimte voor eigen invulling door de deelnemers. Gastdocenten brengen hun eigen expertise is: als therapeut, adviseur, leidinggevende en/of coach. Leidinggeven, adviseren, trainen, coachen en het voeren van gesprekken komen op deze manier uitgebreid aan de orde.

Na afloop van deze leergang heb je een zeer stevige basis om je werk als coach, facilitator, opleider, adviseur, leidinggevende, enz. te verrijken met een waarderende benadering. Je hebt geoefend met 1-op-1-gesprekken, je hebt AI toegepast in het werken met groepen en je hebt AI leren kennen als een manier van kijken en doen in organisatie-ontwikkeling. Bovendien heb je een gedegen theoretische verantwoording voor je manier van werken aangereikt gekregen, waardoor het gemakkelijk is om je klanten mee te nemen in een waarderende aanpak.

Bovendien heb je een aantal nieuwe vakgenoten leren kennen met wie je samenwerkingsverbanden kunt aangaan, als je dit wilt. Er ontstaan in deze opleiding(en) altijd intervisiegroepen, collegiale steun en soms ook gezamenlijke opdrachten.

Er zijn geen toelatingseisen voor deze leergang. We gaan ervan uit dat je zelf hetgeen je leert meteen kunt toepassen in je eigen werk en dat je praktijksituaties kunt meenemen naar de opleiding. Alle deelnemers hebben relevante werkervaring, zodat je ook veel van de anderen kunt leren en zij van jou.

Na afloop van de opleiding ontvang je een diploma van het Instituut voor Interventiekunde, in samenwerking met het David Cooperrider Centre for Appreciative Inquiry.

Iedereen krijgt het “Handboek AI” dat is geredigeerd door Robbert Masselink en Joep de Jong. Daarnaast is er de kans om het “Waarderend werkboek” aan te schaffen van Robbert Masselink.

Alle deelnemers lezen een boek waarover zij een presentatie geven.

Alle deelnemers krijgen een gratis jaarabonnement op AI Practitioner. Wick van der Vaart en David Cooperrider zijn co-publishers van dit internationale online magazine vol praktijkverhalen en academisch onderzoek op het gebied van Appreciative Inquiry.

De hoofddocent van deze opleiding is Wick van der Vaart. Hij studeerde in 1999 af als sociaal psycholoog en studeerde tussen 2008 en 2015 organization development en Appreciative Inquiry in de USA, Engeland en Italië. Hij publiceert over interventiekunde en AI en is hoofdredacteur van het tijdschrift AI Practitioner.

Daarnaast zijn er verschillende gastdocenten,  in de loop van het eerste en tweede jaar: Mark Lough uit Schotland, Birgitta Schomaker, Robbert Masselink en Joep de Jong.

Meer weten over Appreciative Inquiry en de AI-opleidingen? Kom dan naar het proefcollege Appreciative Inquiry op 12 oktober 2017. Meld je hier aan.

Data

Lesdag 1 en 2: Donderdag 19 en vrijdag 20 oktober 2017
Lesdag 3 en 4: Donderdag 16 en vrijdag 17 november 2017
Lesdag 5 en 6: Donderdag 14 en vrijdag 15 december 2017
Lesdag 7 en 8: Donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2018
Lesdag 9: Vrijdag 16 februari 2018
Lesdag 10: Vrijdag 16 maart 2018
Lesdag 11: Vrijdag 20 april 2018
Lesdag 12: Vrijdag 1 juni 2018

Nieuwsgierig? Kom naar het Proefcollege Apprecitaive Inquiry op 12 oktober 2017.

 

Studiebelasting

Naast de 12 opleidingsdagen kun je rekening houden met een tijdsinvestering van ongeveer 4 uur per maand waarin je aan eigen opdrachten werkt: voorbereiden van een presentatie, maar ook werk met je eigen klanten en collega’s.

Praktische informatie

De opleiding vindt plaats op het WG-plein 255 in Amsterdam.
Het WG-plein is goed met het OV bereikbaar. Ook is er een parkeergarage onder het plein.

De opleidingsdagen beginnen om 09.00 uur (koffie) en duren tot 17.00 uur. Tussen de middag is er een uur pauze. Voor de lunch wordt gezorgd. Voor het maken van een wandeling is het Vondelpark is op steenworp afstand.

De opleiding start bij minimaal 8 deelnemers. Er is plaats voor maximaal 16 deelnemers.

Nieuwsgierig? Kom naar het proefcollege Appreciative Inquiry. Meld je hier aan.

Kosten

Voor zelfstandigen bedragen de opleidingskosten 1.995 eur (ex btw).

Voor deelnemers van organisaties bedragen de opleidingskosten 2.395 eur (ex btw).

De opleidingskosten zijn exclusief arrangementskosten (locatie, koffie/thee, lunch). De kosten voor de locatie WG-plein bedragen 35 eur per dag.

Het Handboek AI van Robbert Masselink is bij de cursuskosten inbegrepen.

Hand-outs  worden digitaal beschikbaar gesteld.

 

Ervaringen

Kamille Kres

Programmamaker en trainingsacteur

Schrijf je in voor deze opleiding