Als opleider en docent mag je soms deelgenoot zijn aan bijzondere leerervaringen van deelnemers. Laatst gebeurde dat als docent bij de Inleiding Appreciative Inquiry. Een potentiële deelnemer was een beetje gefrustreerd toen hij met ons in contact kwam.
Al pratend werd duidelijk dat hij een ervaren vakman was en een sleutelpositie had binnen zijn organisatie. De Postmasteropleiding Interventiekunde zou uitermate goed passen maar was voor dit moment veel te intensief. De Inleiding Appreciative Inquiry was wel iets. Lekker compact. Zo schreef hij in.
Tijdens de eerste dag van de Inleiding Appreciative Inquiry was zijn frustratie zichtbaar en voelbaar in zijn voorkomen en verhalen over het werk. Erg veel hoop om iets te kunnen veranderen had hij niet. De scepsis was duidelijk aanwezig. Hij stelde zich kritisch en oplettend op. In de loop van de tweedaagse vroeg ik me af of onze werkwijze wel bij hem aansloot, maar aan het eind van deze rit had hij een ambitieus plan. Eerst in ieder geval de vergaderingen op een andere manier bijwonen, daarna mensen meenemen in zijn AI-aanpak en misschien zelfs projectleiders warm krijgen om projecten anders in te steken. Een drietrapsraket die bewondering oogstte bij alle deelnemers én opleiders. We waren bijzonder benieuwd naar het resultaat.
Een maand later tijdens de terugkomdag kwam hij opgewekt binnen. We zagen een ander mens. Lach op het gezicht, enthousiaste begroeting voor iedereen en zin om te beginnen. Wat was er geworden van zijn plan? “Nou”, zei hij met een lach, “dat plan was wat ambitieus, dat is ‘m nog niet geworden. Ik realiseer me dat ik stap voor stap moet werken. Mijn voornemen heb ik niet kunnen uitvoeren, maar ik zit nu anders in vergaderingen. Zelf gebruik ik de invalshoek van wat er wel lukt en zo ‘geef ik een tikje hier en een tikje daar’, en dat heeft effect! Misschien is onze organisatie niet zo klaar voor een reflectie op de manier van werken, maar zelf kan ik toch invloed uitoefenen”. Trots en blij keek hij de groep rond. En hij straalde een beetje.
Een paar maanden later had ik hem aan de telefoon. Hij heeft een nieuwe functie gekregen: verandermanager! Een prachtige functie, met veel mogelijkheid om hier en daar tikjes te geven.
Door Hanneke Laarakker, mede-eigenaar en docent Appreciative Inquiry en Interventiekunde.