Isolde Kolkhuis Tanke heeft met haar recent verschenen boek 'In de leerstand' een belangrijk en overtuigend verhaal geschreven voor leren op het werk. Nadere informatie volgt binnenkort. Isolde Kolkhuis Tanke is zelfstandig adviseur en onderzoeker. Daarnaast is zij werkzaam voor de Open Universiteit, SUAS en Business School Nederland. Zij is hoofdredacteur van het tijdschrift Opleiding & Ontwikkeling. In 2008 … [Lees meer...] overAvondcollege: In de leerstand
Workshops
Avondcollege: Serious gaming als interventie
Meer informatie volgt op korte termijn. … [Lees meer...] overAvondcollege: Serious gaming als interventie
Avondcollege: Maatschappelijke gedragsinterventies
Bart de Vos werkt als gedrag- en communicatieconsultant bij Tabula Rasa. Daar doet hij onderzoek, schrijft hij strategieën en werkt hij interventies uit die gericht zijn op positieve gedragsverandering op het gebied van o.a. gezondheid, duurzaamheid en veiligheid. Dit resulteert in overheidscampagnes als NIX18, en BOB, maar ook lokale interventies rondom geluidsoverlast, afvalreductie, en sociale veiligheid. In dit avondcollege gaat hij … [Lees meer...] overAvondcollege: Maatschappelijke gedragsinterventies
Avondcollege: Verhalen veranderen
We merken het iedere dag: de verhalen waar we als mensen in leven en werken sturen ons, dikwijls zonder dat we doorhebben op welke manier of in welke mate. Wie werkt met mensen in organisaties komt die verhalen tegen. Over hoe het gaat, over het verleden of over de gewenste toekomst. Naast het dominante verhaal zijn er altijd andere verhalen in elke persoon, groep of organisatie. Die meerstemmigheid kan productief uitpakken, doordat … [Lees meer...] overAvondcollege: Verhalen veranderen
Avondcollege: De onwetende interventiekundige
De beroemde Franse filosoof Jacques Rancière stelt dat mensen het best kunnen leren en ontwikkelen vanuit gelijkheid. Om deze visie te beargumenteren, introduceert hij een kwalitatief begrip van intelligentie. De een heeft dus niet meer of minder intelligentie dan een ander: hooguit een andere intelligentie. Dit roept enkele vragen op als: Wat is de betekenis van dit kwalitatieve begrip van intelligentie? En wat kunnen we … [Lees meer...] overAvondcollege: De onwetende interventiekundige
Avondcollege Stoeien met Stafford: levensvatbaarheid van teams en organisaties
De beroemde systeemdenker Stafford Beer heeft het Viable System Model geïntroduceerd met vijf noodzakelijke subsystemen die ieder levend systeem nodig heeft om op langere termijn levensvatbaar te blijven. Van het primaire operationele proces via management en innovatie naar strategie en missie. Het mooie van deze manier van kijken naar organisaties is dat het niet gaat om structuren, functies, afdelingen of mensen maar om de … [Lees meer...] overAvondcollege Stoeien met Stafford: levensvatbaarheid van teams en organisaties
Avondcollege: De impact van opleiden/trainen als interventie
Welke impact heeft een leerinterventie? Of het nu een korte workshop is, een omvangrijk leiderschapstraject of een e-learningmodule, we willen dat onze leerinterventies iets in gang zetten en ertoe doen. Vanuit Kessels & Smit werken we daarom al jaren met de methodiek van impactonderzoek. Met deze methodiek breng je in kaart of mensen het geleerde ook echt in praktijk brengen. Een eerste en belangrijke stap bij deze vorm van … [Lees meer...] overAvondcollege: De impact van opleiden/trainen als interventie
Online avondcollege over complexiteit: De politiek van het gevoel
Complexiteit is kenmerkend voor veel menselijke interacties. In dit avondcollege gaat Robbert Masselink in op het belang van gevoelens en emoties als een spiegel voor deze interacties en hoe ze onderdeel kunnen worden van je (waarderend) onderzoek en interventies. Je eigen ervaring serieus nemen is een uiting van waardering die gestalte krijgt in de vorm van persoonlijke verhalen. Door aandacht te schenken aan de affectieve componenten … [Lees meer...] overOnline avondcollege over complexiteit: De politiek van het gevoel
Online workshop Appreciative Inquiry
Waarderend onderzoeken, is een manier van kijken en doen. Het is een buitengewoon krachtig instrument om positieve verandering te genereren. Vanuit “wat leven geeft” aan een organisatie, team of individu en vanuit wat al werkte in het verleden. De waarderende benadering helpt individuen, groepen en organisaties om op een prettige manier productief te worden. Waarderend onderzoeken (Appreciative Inquiry) is een van de grondslagen … [Lees meer...] overOnline workshop Appreciative Inquiry