Instituut Voor Interventiekunde

Nuttige hersenkrakers: oefeningen waar je in de praktijk direct mee aan de slag kunt gaan.

De tweedaagse sessies over het werk van Karl Weick “The psychology of organizing” zijn bijna legendarisch: deelnemers raken in verwarring of zien plots het licht en alles daartussenin. Verslag van dag 1 van de Weick-dagen…

In een mooie zaal van Gemeente Amsterdam praten 24 deelnemers geanimeerd over “organiseren”. De eerste Weick-dag is van start gegaan: Weick zonder Wick, het is wennen. De tweedaagse sessies over het werk van Karl Weick “The psychology of organizing” zijn bijna legendarisch: deelnemers raken in verwarring of zien plots het licht en alles daartussenin.

Het denken van Weick is interessant in onze opleidingen omdat het niet gaat over organisaties maar over organiseren: een werkwoord (een proces) in plaats van een zelfstandig naamwoord (een structuur). Als je als interventiekundige begrijpt hoe interacties tussen mensen leiden tot doelen, structuren, procedures, strategie wordt het duidelijker welke interventie mogelijk effect kan hebben. Want diezelfde interacties leiden ook tot gebrek aan samenwerking, conflicten, onduidelijkheid over doelen of rollen, starheid, faillissementen.

We bespreken in de grote groep en in kleinere groepen begrippen als ambiguïteit, causale kaarten, stappen en patronen in denken en handelen, en hoe die te doorbreken.

De definitie van Karl Weick van organiseren ““A consensually validated grammar for reducing equivocality by means of sensible interlocked behaviors” wordt voor het gemak teruggebracht tot “spelregels”.

Halverwege de middag maken we de balans op:

“Pittige stof; leuke opdrachten”. “Hersenen flink laten kraken, niet verkeerd”. “Veel ideeën opgedaan; kijk uit naar leesmateriaal; voedend voor mijn praktijk; aanvullend op systemische interventies”. “Leuke oefeningen! Hard werken om het te begrijpen”.

Sommige deelnemers zijn er voor de tweede of zelfs derde keer:

“Ook na 3x Weickdagen: het blijft verrassen en ingewikkeld, en interessant”.

“Heel fijn om dit nu voor de 2e keer te doen; een aantal dingen valt op zijn plek.”

Als voorbereiding voor de volgende dag bereiden deelnemers in drietallen een presentatie over een concept uit het boek voor.

“Samen duiden (dus ook oefenen en reflecteren daarop) is heel mooi, daarmee leer je (ik) het snelst”.

En natuurlijk is er huiswerk voor de nodige wetenschappelijke en praktische onderbouwing: WeTransfer stuurt leesvoer.

In de tweede Weick-dag gaan we verder aan het werk met deze basisprincipes, gaan we spelen met M&M’s en een verrassende oefening doen waar de deelnemers direct in hun praktijk mee aan de slag kunnen.

Intensief, moeilijk, spannend en leuk!

Meedoen aan de Weick-dagen? Meld je hier aan.

Tekst: Willem de Wijs