Waarom Sandra de Postmaster Interventiekunde doet

“Als je op ontdekkingsreis gaat, kom je van alles tegen”.

Sandra Lundgren werkt als HR Lead bij KPN. Zij is op dit moment deelnemer van de Postmaster Interventiekunde. Waarom ze deze opleiding is begonnen, en wat het haar brengt, dat lees je hier.

Door: Barbara van Kesteren

Waarom ben je begonnen aan de Postmaster Interventiekunde?

Inmiddels is het tien jaar geleden dat ik ben afgestudeerd. Tijdens mijn studies aan de Universiteit was ik vooral bezig met theorie en weinig met praktijk. In de tien jaar daarna was ik vooral bezig met praktijk, maar juist weer minder met de theorie. Ik was nu toe aan een studie waarin ik praktijk en theorie met elkaar kan verbinden. Met mijn manager besprak ik dat het nuttig zijn als HR meer interventies kan doen binnen onze organisatie. Ik heb toen gezocht naar een passende opleiding. Zo vond ik deze opleiding. De opleiding sprak me aan omdat deze twee jaar duurt. In twee jaar kun je écht wat leren en daardoor het verschil maken, leek me. Maar ik wist toen nog niet wat interventiekunde nu eigenlijk echt inhoudt. Het klonk vooral heel magisch.

Bij de Postmaster Interventiekunde leer je om interventies te doen op verschillende niveaus, bijvoorbeeld bij managers, een-op-een, en binnen teams. Dat sprak mij aan, omdat ik in mijn werk vraagstukken op allerlei niveaus tegenkom. Daarnaast leer je samen met groepsgenoten uit allerlei branches. Dat betekent een verrijking van mijn kennis van organisaties. Mijn hele werkende leven werk ik bij een commerciële organisatie. Ik was benieuwd hoe het, bijvoorbeeld, werkt in de publieke sector. Zijn er echt zoveel verschillen of komen bepaalde vraagstukken overal voor? Daar wilde ik, onder andere, antwoorden op.

Wat heb je tot nu toe aan de opleiding gehad? Wat heeft het opgeleverd?

Ik ben nu een jaar bezig. Inmiddels heb ik meer inzicht in wat interventiekunde is; het is een heel veel omvattend vak. Dat maakt het niet altijd makkelijk. Elke keer kun je weer gaan puzzelen, in dialoog gaan. In elke situatie kun je weer iets leren.

Na een jaar weet ik waaruit ik kan putten en wie ik wat kan vragen. Dat geeft mij inspiratie en enthousiasme om de dingen in mijn werk anders te doen, of anders te benaderen.

Ik put bijvoorbeeld inspiratie uit de theorie van het sociaal constructionisme: het met elkaar betekenis geven aan de werkelijkheid. Ik ben me bewust geworden van het belang van de dialoog. En ook van mijn eigen rol hierin. Eenieders stem en perspectief draagt bij aan ons beeld van de werkelijkheid.

Maar wat ik er het allermeeste aan heb, is dat ik heel veel over mezelf heb geleerd. Wat mijn vaardigheden zijn en welke rol ik bewust kan pakken. De opleiding dwingt mij om uit mijn ‘comfort zone’ te stappen: we doen opdrachten die ik normaal niet zou doen, waardoor ik allerlei nieuwe ervaringen opdoe. Ik leer echt door te doen.

De opleiding heeft me veel inzichten geboden die ik vooraf niet had verwacht. Ik heb dus een grote persoonlijke ontwikkeling doorgemaakt.

Wat merken collega’s en je leidinggevende hiervan?

Mijn leidinggevende merkt mijn ontwikkeling op. En hij ziet, met mij, dat dingen op een andere manier bijdragen aan zichtbare resultaten. En het leuke is dat ik binnen KPN ook alle ruimte krijg om wat ik heb geleerd in te zetten en mee te experimenteren.

Een voorbeeld is een middag die ik met de Ondernemingsraad heb georganiseerd om te werken aan onze samenwerking. Eerder huurden we daar een externe consultant voor in, maar deze keer besloot ik het zelf te doen. Met succes! Tijdens deze middag voerden we mooie, open gesprekken met als resultaat concrete verbeterpunten en meer begrip en verbinding onderling.

Waarom raad je anderen deze opleiding aan?

De opleiding biedt je echt wat. Daarbij komt wel de kanttekening: het is aan jezelf wat je er vervolgens mee doet. Je krijgt het niet op een presenteerblaadje. Het is belangrijk dat je op ontdekkingsreis wil gaan: “als je op ontdekkingsreis gaat, kom je van alles tegen”.

De grote winst haal je met het ‘zelf doen’: met echte klanten werken. Klanten komen met hun vraagstukken naar de opleiding. Jij gaat als deelnemer van de opleiding in gesprek met deze klanten, leert vragen stellen, voorstellen doen, interventies ontwikkelen en uitvoeren. Op deze manier verbind je theorie met praktijk. Deze ervaringen, en de feedback die je daarbij krijgt, dat is enorm leerzaam.