Instituut Voor Interventiekunde

Alumni van het Basisjaar Appreciative Inquiry, bedankt!

Na afloop gaan we vaak op bezoek bij mensen die bij ons een opleiding Appreciative Inquiry (AI) hebben gevolgd. Of het nu de Inleiding Appreciative Inquiry is of het Basisjaar Appreciative Inquiry, dat maakt niet uit. Ik ben altijd reuze nieuwsgierig naar wat de opleiding heeft gebracht voor de deelnemer en wat het effect is in hun dagelijks werk. Want dat is voor mij wel de kers op de taart: horen hoe AI bijdraagt aan ontwikkeling. Dan hoor ik toch mooie verhalen! Dankzij onze alumni ontwikkelen onze opleidingen zich verder. Daarom: alumni Appreciative Inquiry, bedankt!

Organisatieontwikkeling van binnenuit.

Ik heb op LinkedIn al eens geschreven over een deelnemer die met een waarderende workshop voor haar eigen afdeling de toekomstvisie van de afdeling een enorme positieve oppepper heeft gegeven. Over organisatieontwikkeling gesproken!

Een andere deelnemer vertelde dat er zwaar weer is in haar organisatie, maar zij brengt met haar manier van bevragen steeds een sprankje hoop in de soms wanhopige teams. Teamontwikkeling gaat op die manier gewoon door. Het is mooi om te zien hoeveel werkplezier dit met zich meebrengt.

Een erg ontroerend verhaal is dat van een deelnemer die goed aan het werk was en mooie resultaten behaalde, maar door een bezuiniging en reorganisatie toch afscheid moest nemen van haar werkgever. Zij besloot monter dat ze iets heel anders gaat doen omdat ze tijdens het Basisjaar ontdekte waar haar hart ligt.

Een laatste voorbeeld – voor nu – is van een deelnemer met een zelfstandig bedrijf die bij een medestudent een opdracht kreeg, omdat haar talent overduidelijk was tijdens de oefeningen in het Basisjaar. Deze zelfstandig ondernemer krijgt dus meer werk via het Basisjaar.

Echte klanten.

Wat is dan onderscheidend geweest in de opleiding? Hierbij een paar uitspraken die ik optekende uit de mond van de alumni:

  • Het oefenen met échte klanten en de feedback van de klant liet me beseffen dat ik iemand echt kan helpen met deze manier van werken. Dat bracht zelfbewustzijn en vertrouwen.
  • De dagen met Mark Lough uit Schotland (over nieuwsgierigheid en intuïtie) hebben mij de ogen geopend over mijn eigen intuïtie en die zet ik nu veel bewuster in.
  • De manier van werken tijdens de opleiding heeft gemaakt dat ik zélf ervaren heb wat het effect is van Appreciative Inquiry. Daardoor weet ik wat ik mijn klant kan aanbieden en kan ik het ook beter ‘verkopen’.
  • Het boek van Edgar Schein over Procesadviseren heeft mij bewuster gemaakt van mijn eigen stijl van werken. Ik heb zijn 10 principes in mijn aantekeningenboekje gestopt en ik kijk er regelmatig naar. Soms ook tijdens het werken met een klant!

Dankjewel.

Wat me blij stemt, is dat ik opmerkingen van ex-deelnemers hoor over wat ze heeft geraakt. Wat het verschil heeft gemaakt voor hen zelf, zowel professioneel als persoonlijk. En natuurlijk hebben we ons best gedaan een goede opleiding te ontwerpen, en toch horen we soms effecten die we van tevoren niet hadden kunnen bedenken.

We blijven onze opleidingen ontwikkelen, mede dankzij de waardevolle inbreng en feedback van onze deelnemers. Dat mag ook weleens gezegd worden. Alumni Appreciative Inquiry bedankt! Wij blijven ontwikkelen en nemen jullie ervaringen en suggesties mee in volgende jaren.

Door Hanneke Laarakker.