In deze casus lees je hoe wij met managementcoaching een jonge, veelbelovende manager hebben gecoacht in een groot mediabedrijf. Naast het geven van onze opleidingen en workshops werken wij regelmatig aan vraagstukken in organisaties. Als interventiekundigen zijn we graag van toegevoegde waarde voor klanten die de frisse blik van een buitenstaander waarderen. Managementcoaching is een van onze diensten. Wij hebben geen standaardaanpak: elke situatie is anders. In deze casus lees je hoe onze aanpak hier is geweest.
Hoe corona en online werken ons bewuster maakt van onze kernwaarden – en hoe Appreciative Inquiry ons daarbij helpt.
Eerlijk toegegeven, het is nogal een klap. Dit coronavirus heeft Nederland in z’n greep, en dat heeft vergaande gevolgen. Het geeft grote onzekerheid voor langere tijd. We moeten ons leven zoals we dat kennen even stilleggen, zonder dat we weten hoe we het daarna weer kunnen oppakken. Ook mij valt het zwaar. Ik vroeg mij af: kun je zoiets als dit waarderen? En hoe dan?
De Appreciative Inquiry-methode heeft impact. De werkvormen wekken energie op en brengen mensen in gesprek met elkaar. Vaak roept dit proces vernieuwing op en zin om met elkaar iets moois neer te zetten. Maar soms werkt het niet. Wat is er dan aan de hand? En wat kun je doen om het beter te maken? David Shaked schreef hier een boek over.
Voor de AIPractitioner schreven Hanneke Laarakker en Barbara van Kesteren een artikel, waarin zij onderzoeken of – en hoe – je waarderend kunt onderzoeken wanneer er spanning heerst in een situatie. We komen immers vaak spanning tegen terwijl we aan het werk zijn: relationele spanning, controverse, zelfs openlijk conflict. Hoe moet je daarmee omgaan, wanneer je iemand bent die graag kijkt naar wat er werkt en goed gaat? In dit artikel lees je wat onderzoekers zeggen, hoe de schrijvers zelf met spanning om zijn gegaan, en hoe conflict of spanning kan veranderen in sympathie.
Gespreksvaardigheden, in vele functies is het erg handig om dit goed onder de knie te hebben. Vaak gaat het toch om goed contact met anderen, zodat je dingen voor elkaar krijgt. Waarderende gespreksvaardigheden is hier een variant van, gebaseerd op de theorie en filosofie van Appreciative Inquiry – waarderend onderzoeken. In deze blog geven we een introductie van hoe dit werkt.