Instituut Voor Interventiekunde

Waarderend interveniëren met Appreciative Inquiry: de eerste klap is een daalder waard

Appreciative Inquiry ofwel waarderend interveniëren is erg actueel. Steeds vaker vragen klanten expliciet of ik ze op een waarderende manier wil helpen. Als ik vraag wat ze zo aanspreekt aan het waarderend werken, hoor ik dat goedbedoelde gesprekken over verbetering en ontwikkeling verzanden in ‘brandjes blussen’, ‘probleemdenken’ of ‘praten over tekortkomingen’. Zowel het denken, het praten als het doen is gericht op wat er niet goed gaat of nog niet goed genoeg is. Dat vreet energie en bederft de sfeer op het werk. En in plaats van inspirerende ideeën, levert het chagrijn op en het gevoel dat ‘alles toch altijd bij het oude blijft’.

Ben je al bijna afgehaakt? Dat bedoel ik.

Het is dus niet voor niets dat er steeds meer vragen komen over waarderend werken: waarderend auditeren, waarderend evalueren, waarderende feedback, waarderende gespreksvaardigheden, waarderend ontwikkelen. De vraag aan ons is dan: kun je ons in een korte cursus leren welke vragen we kunnen stellen om een waarderende ‘huppeldepup’ te houden.

Het gaat om de eerste vraag

Ik ben daar huiverig voor. Het gaat namelijk niet alleen om het stellen van waarderende vragen. Het gaat erom dat je graag waarderend kijkt en luistert en werkelijk nieuwsgierig bent naar wat er goed gaat en goed ging en welke betekenis dat heeft. Welke waarden daaraan ten grondslag liggen, welk verlangen daaruit spreekt. Het gaat om de eerste vraag in een gesprek. Afgestemd op je gesprekspartner. Een vraag die midden in de roos is. Als je dat een keer ervaren hebt, weet je wat waarderend werken is.

Fouten ontstaan niet door gebrek aan ervaring, maar door gebrek aan inzicht

Daarom richten wij onze opleidingen AI in rond ervaringen. Door deelnemers aan de hand van een persoonlijke vraag te laten ervaren wat het doet als je werkelijk nieuwsgierige vragen stelt, ontstaat een waarderende houding waarin de betekenisvolle vragen vanzelf komen. Daardoor krijg je als deelnemer inzicht in de kern van het waarderend werken. En daar kun je mee uit de voeten. Vol vertrouwen laten wij deelnemers gesprekken aangaan met klanten met actuele vraagstukken. Omdat we ervan overtuigd zijn dat deelnemers geen ‘fouten’ zullen maken. Fouten ontstaan niet door een gebrek aan ervaring. Fouten ontstaan door gebrek aan inzicht. In onze opleidingen Appreciative Inquiry ligt daar het zwaartepunt.

Appreciative Inquiry als filosofie, methode en houding

Word je nieuwsgierig naar ons aanbod? Op dit moment hebben we vier mogelijkheden: de Inleiding AI waarin je kennismaakt met de principes, de geschiedenis en de methode van Appreciative Inquiry. En je gaat aan de slag met een behapbare praktijkvraag.

In het Basisjaar AI verdiep je je in de onderliggende stromingen en theorieën van Appreciative Inquiry en oefen je in verschillende contexten met waarderend presenteren, coachen, feedback geven, evalueren en ontwikkelen.

In het Toepassingsjaar AI krijg je naast je waarderende kennis ook interventiekundige kennis aangereikt, waarmee je een actueel vraagstuk van een klant gaat onderzoeken via actieleren.

Werken met je voeten in de klei

En als je zelf al waarderend werkt, als manager, projectleider of adviseur – intern of extern – kun je meedoen aan ons online aanbod Waarderend interveniëren, een interessante puzzel. Een leren-in-de-praktijk traject dat wij met Rob van der Loo en Niels Tekke van Meerkat hebben ontwikkeld. Dit omdat we regelmatig van mensen horen dat ‘werken met de voeten in de klei’ toch vragen opwerpt die je van te voren niet kon voorzien. En dan is het fijn als je er niet alleen voorstaat. Samen met andere AI-practitioners voer je jouw werk uit en hou je regelmatig collegiale consultatie. Wij voegen waarderende en interventiekundige kennis en ervaring toe.

Nieuwsgierig? Bekijk de informatie door op de links te klikken in de bovenstaande tekst, bel ons en schrijf je in.

 

Door Hanneke Laarakker – mede-eigenaar van het Instituut voor Interventiekunde.