Al ruim 30 jaar is hij zelf lid van de Ooa. Willem de Wijs van het Instituut voor Interventiekunde wilde niets liever dan dat ‘zijn’ opleiding ook gecertificeerd werd bij de Orde. “Dit is gelukt en we zijn trots dat we het ATP-certificaat hebben,” glundert Willem. … [Lees meer...] overTrots op ATP-erkenning – interview in ‘Aan de orde’
Waarom Sandra de Postmaster Interventiekunde doet
“Als je op ontdekkingsreis gaat, kom je van alles tegen”. Sandra Lundgren werkt als HR Lead bij KPN. Zij is op dit moment deelnemer van de Postmaster Interventiekunde. Waarom ze deze opleiding is begonnen, en wat het haar brengt, dat lees je hier. … [Lees meer...] overWaarom Sandra de Postmaster Interventiekunde doet
We moeten ons eigen tegengeluid organiseren als manager – interview met Quirina Koehler
Het Instituut voor Interventiekunde groeit. In januari sloot Quirina Koehler zich aan bij ons team van interventiekundigen. Het Instituut is een opleidingsinstituut en een adviesbureau. Quirina versterkt ons adviesbureau als interimmanager en als adviseur. Vanuit deze rol helpt ze diverse organisaties bij hun vraagstukken, met name zorgorganisaties. Quirina heeft de Postmaster Interventiekunde gedaan. Zo hebben we elkaar leren kennen. … [Lees meer...] overWe moeten ons eigen tegengeluid organiseren als manager – interview met Quirina Koehler
Opleiden volgens de kunst van het interveniëren
In gesprekken met HR-professionals over opleiden, trainen of leren valt mij op dat ik als interventiekundige vanuit een ander perspectief denk, praat en handel. Termen als ‘transfer’, ‘impactmeting’ of ‘competentiegericht’ zijn in de interventiekunde nauwelijks relevant. In dit artikel zet ik uiteen wat dan wel relevant is en wat dat betekent voor het ontwerp van leerervaringen, voor de organisatie en voor de mensen. … [Lees meer...] overOpleiden volgens de kunst van het interveniëren
Wat te doen bij groeipijn? Een organisatiecasus
Een sterkedrankenhandelaar in Amsterdam maakt sinds een aantal jaar een explosieve groei door. Het bedrijf, van oorsprong een 300 jaar oud familiebedrijf, kwam door deze groei een aantal ontwikkelissues tegen. Het kleine familiebedrijf maakte een ontwikkeling door naar een groot, wereldwijd commercieel productiebedrijf. Voor de medewerkers en de directie betekende dit dat zij in de samenwerking ook iets anders moesten doen dan ze gewend … [Lees meer...] overWat te doen bij groeipijn? Een organisatiecasus
Waarderende gespreksvaardigheden, hoe werkt dat?
Gespreksvaardigheden, in vele functies is het erg handig om dit goed onder de knie te hebben. Vaak gaat het toch om goed contact met anderen, zodat je dingen voor elkaar krijgt. Waarderende gespreksvaardigheden is hier een variant van, gebaseerd op de theorie en filosofie van Appreciative Inquiry – waarderend onderzoeken. In deze blog geven we een introductie van hoe dit werkt. … [Lees meer...] overWaarderende gespreksvaardigheden, hoe werkt dat?
Appreciative Inquiry: een introductie
Wat is Appreciative Inquiry? Appreciative Inquiry (waarderend onderzoeken), is een manier van kijken en doen. Het is een buitengewoon krachtig instrument om positieve verandering te genereren. Vanuit “wat leven geeft” aan een organisatie, team of individu en vanuit wat al werkte in het verleden. De waarderende benadering helpt individuen, groepen en organisaties om op een prettige manier productief te worden. … [Lees meer...] overAppreciative Inquiry: een introductie
Interveniëren begint al bij de eerste vraag
Interveniëren begint meteen. De vraag stellen is de interventie. In deze casus over teamontwikkeling, wordt duidelijk hoe krachtig vragen kunnen zijn en hoe het de wending van het plan van aanpak bepaalt. Wij werken regelmatig aan vraagstukken in organisaties. Elke situatie is uniek en vraagt om maatwerk. Hier beschrijven we een recent vraagstuk en onze aanpak daarbij. … [Lees meer...] overInterveniëren begint al bij de eerste vraag
Conflict vermijden om de relatie te sparen? Juist niet!
Het is een terugkerend thema tussen mijn lief en mij. Hoe verdelen we de beschikbare tijd en energie over gezin, sociale kring, werk en elkaar? Je begrijpt: we zijn het hier niet altijd over eens. En nee, we zijn ook niet altijd redelijk. In eerste instantie. Later komen we er wel uit. Met mijn collega Barbara voerde ik laatst een mooi gesprek over conflict en de waarde ervan. Wat blijkt? Ook zij twist wel eens met haar partner. Recent … [Lees meer...] overConflict vermijden om de relatie te sparen? Juist niet!