Eerlijk toegegeven, het is nogal een klap. Dit coronavirus heeft Nederland in z’n greep, en dat heeft vergaande gevolgen. Het geeft grote onzekerheid voor langere tijd. We moeten ons leven zoals we dat kennen even stilleggen, zonder dat we weten hoe we het daarna weer kunnen oppakken. Ook mij valt het zwaar. Ik vroeg mij af: kun je zoiets als dit waarderen? En hoe dan? … [Lees meer...] overAppreciative Inquiry in tijden van corona
Een waarderende houding hebben, ook als je op de proef wordt gesteld?
De Appreciative Inquiry-methode heeft impact. De werkvormen wekken energie op en brengen mensen in gesprek met elkaar. Vaak roept dit proces vernieuwing op en zin om met elkaar iets moois neer te zetten. Maar soms werkt het niet. Wat is er dan aan de hand? En wat kun je doen om het beter te maken? David Shaked schreef hier een boek over. … [Lees meer...] overEen waarderende houding hebben, ook als je op de proef wordt gesteld?
Appreciative Inquiry en de waarde van conflict
Voor de AIPractitioner schreven Hanneke Laarakker en Barbara van Kesteren een artikel, waarin zij onderzoeken of - en hoe - je waarderend kunt onderzoeken wanneer er spanning heerst in een situatie. We komen immers vaak spanning tegen terwijl we aan het werk zijn: relationele spanning, controverse, zelfs openlijk conflict. Hoe moet je daarmee omgaan, wanneer je iemand bent die graag kijkt naar wat er werkt en goed gaat? In dit artikel … [Lees meer...] overAppreciative Inquiry en de waarde van conflict
“Zijn wij een groep?” Waarom we het over groepsdynamiek hebben in onze opleidingen.
In onze opleidingen werken we meestal met groepen tussen de 9 en de 12 individuen. Elk individu heeft, uiteraard, zo zijn eigen leerthema’s. Maar een groep heeft dat meestal ook. Elke groep is anders. En toch zijn er vaak thema’s die - soort van - universeel zijn. Appreciative Inquiry biedt een mooie methode om met groepen te werken, daarom zien wij de leergroep ook als middel om de kracht van waarderende interventies te leren kennen. … [Lees meer...] over“Zijn wij een groep?” Waarom we het over groepsdynamiek hebben in onze opleidingen.
Alumni van de Leergang Appreciative Inquiry, bedankt!
Na afloop gaan we vaak op bezoek bij mensen die bij ons een opleiding Appreciative Inquiry (AI) hebben gevolgd. Of het nu de Inleiding Appreciative Inquiry is of de Leergang Appreciative Inquiry, dat maakt niet uit. Ik ben altijd reuze nieuwsgierig naar wat de opleiding heeft gebracht voor de deelnemer en wat het effect is in hun dagelijks werk. Want dat is voor mij wel de kers op de taart: horen hoe AI bijdraagt aan ontwikkeling. Dan … [Lees meer...] overAlumni van de Leergang Appreciative Inquiry, bedankt!
Organisatieontwikkeling en de kracht van verhalen.
Organisatieontwikkeling door verhalen op te halen en deze waarderend te onderzoeken. Een uitdagende werkwijze met bijzonder resultaat. Deze blog gaat over de ontwikkeling van een organisatie en hoe de kracht van verhalen daarbij heeft geholpen. Organisatieontwikkeling en storytelling. Het narratief telt! … [Lees meer...] overOrganisatieontwikkeling en de kracht van verhalen.
Feedback geven: ongevraagd advies is zelden welkom.
Hanneke Laarakker schreef een blog over waarom zij geen training 'feedback geven' geeft. Een training heeft (bijna) geen zin. Waarom niet? En wat kun je wel doen om te zorgen dat mensen leren van feedback van anderen? Met waarderende feedback werk je aan de onderlinge relatie én aan resultaten. Lees het in deze blog! … [Lees meer...] overFeedback geven: ongevraagd advies is zelden welkom.
Wonderolie voor teamontwikkeling bestaat niet.
Blijkbaar is er een enorme behoefte aan modellen en tips en trucs om teams optimaal te laten presteren, te zien aan het overvloedige aanbod aan boeken, seminars, artikelen en blogs. Voor het gemak wordt iedere groep die om welke reden dan ook samenwerkt een team genoemd. Het ideaalbeeld is een ‘topteam’ dat op een magische manier een gezamenlijk doel bereikt. Die magie wordt dan uiteraard toegevoegd door iemand die het team ‘op een … [Lees meer...] overWonderolie voor teamontwikkeling bestaat niet.
De krachtenveldanalyse, een krachtig en eenvoudig instrument voor teamontwikkeling.
De krachtenveldanalyse is ontwikkeld door Kurt Lewin en is een makkelijk te hanteren model om beweging te creëren in teams, groepen en organisaties. Bijvoorbeeld bij teamontwikkeling en organisatieontwikkeling. Lees in deze blog wat het is en drie redenen waarom het werkt. … [Lees meer...] overDe krachtenveldanalyse, een krachtig en eenvoudig instrument voor teamontwikkeling.