Voor het nieuwe boek Veranderen met Appreciative Inquiry schreef Barbara van Kesteren een bijdrage over het waarderen van conflict. … [Lees meer...] overDe waarde van conflict – uit Veranderen met Appreciative Inquiry
Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet is tegenwoordig niet alleen een kinderspelletje, ook volwassenen lijken er geen genoeg van te krijgen. Het blijft grappig om te ervaren dat mensen de ‘werkelijkheid’ op zo verschillende wijze kunnen interpreteren. En recht tegenover elkaar kunnen komen te staan. In de samenleving, in organisaties, in teams, in gezinnen, in vriendengroepen. Het is grappig, zolang het een spel is en je er niet direct bij … [Lees meer...] overIk zie, ik zie, wat jij niet ziet
Waarderend interveniëren met Appreciative Inquiry: de eerste klap is een daalder waard
Appreciative Inquiry ofwel waarderend interveniëren is erg actueel. Steeds vaker vragen klanten expliciet of ik ze op een waarderende manier wil helpen. Als ik vraag wat ze zo aanspreekt aan het waarderend werken, hoor ik dat goedbedoelde gesprekken over verbetering en ontwikkeling verzanden in ‘brandjes blussen’, ‘probleemdenken’ of ‘praten over tekortkomingen’. Zowel het denken, het praten als het doen is gericht op wat er niet goed … [Lees meer...] overWaarderend interveniëren met Appreciative Inquiry: de eerste klap is een daalder waard
Wat is interveniëren? Een definitie.
Hoe wordt interveniëren gedefinieerd? Chris Argyris stond aan de basis van de kunst van het interveniëren. Zijn definitie staat in zijn boek Intervention Theory and Method. Een prachtig boek, waarin hij pioniert en waarin de eerste kaders van de kunst van interveniëren staan. Argyris schreef dit werk in de jaren 60 en het is nog steeds relevant. … [Lees meer...] overWat is interveniëren? Een definitie.
Procesadviseren: het opbouwen van een relatie is waar alles begint.
Edgar Schein heeft procesadviseren gedefinieerd en vergeleken met andere belangrijke adviseringsconcepten: het expertisemodel (de klant koopt expertise in) en het arts-patiëntmodel (de adviseur kijkt de boel na en heeft een oplossing voor de ‘kwaal’). Schein kiest zelf voor het alternatief: procesadviseren, omdat dat model de relatie op de eerste plaats zet. … [Lees meer...] overProcesadviseren: het opbouwen van een relatie is waar alles begint.
De kunst van het interveniëren – boekbespreking door Cees Hoogendijk
Ik las De Kunst van het Interveniëren en vind het een fris en letterlijk overzichtelijk boek. Met dat laatste bedoel ik dat alle voor deze professie relevante bronnen die ik verwachtte aan te treffen, daadwerkelijk de revue passeren. Denk o.a. aan Gergen, Lewin, Mintzberg, Morgan en heel belangrijk ook: Schein. In dat opzicht mag het boek compleet genoemd worden, met als compliment dat je de gekozen bronnen en hun theorieën niet vaak … [Lees meer...] overDe kunst van het interveniëren – boekbespreking door Cees Hoogendijk
Teamontwikkeling in een vrijwilligersorganisatie
In deze casus lees je hoe wij hebben gewerkt aan teamontwikkeling in een vrijwilligersorganisatie. Naast het geven van onze opleidingen en workshops werken wij regelmatig aan vraagstukken in organisaties. Als interventiekundigen zijn we graag van toegevoegde waarde voor klanten die de frisse blik van een buitenstaander waarderen. Teamontwikkeling is een van onze diensten. Wij hebben geen standaardaanpak: elke situatie is anders. In deze … [Lees meer...] overTeamontwikkeling in een vrijwilligersorganisatie
Managementcoaching in de mediawereld
In deze casus lees je hoe wij met managementcoaching een jonge, veelbelovende manager hebben gecoacht in een groot mediabedrijf. Naast het geven van onze opleidingen en workshops werken wij regelmatig aan vraagstukken in organisaties. Als interventiekundigen zijn we graag van toegevoegde waarde voor klanten die de frisse blik van een buitenstaander waarderen. Managementcoaching is een van onze diensten. Wij hebben geen standaardaanpak: … [Lees meer...] overManagementcoaching in de mediawereld
Sociale afstand of sociale nabijheid?
Hoe corona en online werken ons bewuster maakt van onze kernwaarden – en hoe Appreciative Inquiry ons daarbij helpt. … [Lees meer...] overSociale afstand of sociale nabijheid?